piątek, 17 listopada 2017

Czytanie globalne a nauka języka obcego



Każdy z nas pracuje stosując przeróżne metody. Chodzimy na kursy, szkolenia…. każdy nauczyciel musi pogłębiać swój warsztat pracy. Oczywiście nikt nas do tego nie zmusi, ale postęp technologiczny, zmiany kulturowe czy migracje ludzi to wszystko wpływa na zachowania, zainteresowania czy preferencje dzieci.  To wszystko ma odbicie w edukacji, aby uczyć dzieci trzeba mieć wiele pomysłów i cierpliwości, a efekty zaskoczą nawet was samychJ

Ale do rzeczy, a raczej tematuJ Co to jest „globalne czytanie”? W sieci jest dużo artykułów na temat metody której twórcą jest Glenn Doman; dlatego też nie będę tu opisywała jej samej, a raczej jak ją zastosować na zajęciach języka obcegoJ 

Podobno metoda jest skuteczna, dlaczego podobno? Ponieważ ja dopiero raczkuję w tej dziedzinieJ W roku ubiegłym stosowałam ją jako „dodatek” do zajęć i powiem szczerze, że jest możliwe aby nauczyć dzieci czytać w języku angielskim. Oczywiście wymaga to systematyczności oraz planu działania. No i tu właśnie dochodzimy do sedna tematuJ

Karty wyrazowe


Moje karty wyrazowe mieszczą się na poziomej kartce A4, są tam dwa wyrazy na kartkę. Wydaje mi się że to odpowiednia wielkość aby dziecko mogło swobodne zapamiętać. Czcionka jest koloru czarnego, tu może ktoś się czepiać, że w oryginale jest czerwona ale wydaje mi się iż kolor czarny na białej kartce jest znacznie bardziej przejrzysty i wyraźny niżeli czerwony.


Karty wyrazowe z obrazkiem



Jak dobrze wiemy, samo czytanie nie będzie miało sensu jeśli nie będziemy wiedzieli co to jest – to co właśnie przeczytaliśmy. Weźmy za przykład wyraz „book”. Oczywisty, ale dla kogo? Dziecko wpierw powinno zapoznać się z wyrazem w formie obrazkowej aby dowiedzieć się jakie ono ma znaczenie, a dopiero potem utrwalić sobie obraz wraz z wyrazem aby dojść do karty wyrazowej. Dziecko zapamięta znak graficzny wyrazu i połączy go ze znakiem obrazkowym. Zwróćcie uwagę, iż karty (flash cards) które przygotowuję mają podpisy aby dziecko już na etapie karty obrazkowej skojarzyło wyraz z obrazkiem co jest bardzo ważne na tym etapie nauki.


Od czego zacząć?

Oczywiście od wydrukowania i zalaminowania kart. Przygotuj dzieci na to co będzie się działo. Ja przygotowałam salę tak aby wyrazy towarzyszyły im na każdym kroku. Pomyśl co możesz podpisać. Wśród kart znajdziesz takie które będą idealne do opisania elementów sali: door, window, chair, table, books, games, scissors, glue, board, crayons i wiele innych. Codzienne „opatrzenie się” z wyrazami pomoże je kojarzyć globalnieJ






Wydrukuj imiona dzieci, na początek pokazuj i czytaj, następnie rozdawaj dzieciom – może to być część codziennej  „rutyny” zajęć. Kolejnym etapem może być losowe rozdanie kart z imionami, w pierwszej fazie dziecko trzyma kartę tak aby inni widzieli i mogli siebie odszukać, w drugiej fazie dzieci mogą odczytać imię i wyszukać jego właściciela. Wbrew pozorom nie jest to takie trudne. Pamiętajmy że dzieci mają opisane szafki w szatni czy w sali, wszyscy mają do nich dostęp i mogą codziennie „oglądać” napisy z imionami kolegów i koleżanek.

Dobrym pomysłem jest kalendarz klasowy (materiały do kalendarza dawno temu pobrałam z internetu). Mój składa się z dni tygodnia (wszystkie są widoczne jednocześnie) nazw miesięcy (figuruje obecny) pory roku (karta z nazwą aktualnej) pogoda (wspólnie ustalamy i doczepiamy). Jest to pewien rodzaj nauki czytania globalnego. Kojarzą już dobrze im znane grafiki i znaki i potrafią je odczytać. Nie myślcie sobie, że u mnie dzieci załapały od razuJ Wpierw więcej było mojego udziału nim doszło do momentu w którym odpowiadają na moje pytanie o dzień czy miesiąc J


Dalszą strategię musisz opracować na poziomie własnej grupy, tego jak szybko dzieci „załapią” to co im przekazujesz.

Czytanie

Nie wyobrażaj sobie zbyt wiele i nie zakładaj zbyt wiele aby się nie rozczarować, że tyle się namęczyłaś a one książek nie czytająJ Na etapie edukacji przedszkolnej możemy doszukać się wielu sukcesów i niewątpliwie zaliczyć tu można czytanie globalne wyrazów pojedynczych. Jeśli chodzi o całe zdania nie mogą one być „wielowyrazowe” czy też z użyciem nieznanych znaków. Moja propozycja jest taka aby włączać w to poznaną łatwą piosenkę, wiersz ilustrowany obrazem czy książkę którą dzieci znają. 
Za przykład podam wam piosenkę Super Simple Song "Put on your shoes"


W piosence mamy czynność „Put on” oraz części garderoby „shoes, jacket, scarf, hat”. Jeśli połączymy naukę za pomocą flashcards, trochę zabaw ruchowych aby nie było nudy, śpiewanie piosenki (najlepiej z możliwością jej zobaczenia na ekranie) i dodamy tu karty do czytania globalnego w odpowiedniej kolejności możemy zabrać się do czytania czy też tworzenia zdań. Wówczas zdanie „Put on your hat” nie będzie trudne, będzie miało wszystko to co dziecko zapamiętało: słowa piosenki, obraz oraz znaki (wyrazy). Zdania stworzysz rozkładając karty wyrazowe. Prościej będzie jeśli na początek użyjesz wyrazu „hat” wraz z rysunkiem, da to dziecku możliwość sensownego rozłożenia wyrazów w zdaniu.
 Jak już zapewne zauważyliście niektóre wyrazy występują na kartach „w parach” np. Do you like, I like,  Put on, I can’t…. Jest to celowe gdyż dziecko uczy się struktur gramatycznych poprzez podanie gotowego wyrażenia w konkretnej sytuacji np. weźmy pod lupę piosenkiJ
„Are you hungry?”
"Do you like broccoli ice cream?”
 „Put on your shoes”
“Yes, I can”

Wyliczać można wiele, ale chodzi o fakt że nikt nie uczy dziecka w przedszkolu gramatyki a ono doskonale wie jak zapytać czy coś lubiszJ To nie ten czas aby tłumaczyć dziecku że “Do” to element pewnego czasu który…. Dla dziecka na tym etapie jest coś albo czarne albo białe, kiedy będziemy mieszać te dwa kolory i stworzymy „czarno-biały” zrobimy prawdopodobnie dziecku krzywdę, gdyż jego rozwijający się rozumek powinien dostać odpowiedź na tyle oczywistą na ile jest w stanie ją pojąć.
Pamiętaj że dziecko stymulowane do różnego typu akcji będzie szło na przód, ale zaprzestań tych działań a ono stanie w miejscu.

Oczywiście są tacy wśród was którzy zapytają „po co to wszystko”. A ja zapytam po co jesteś nauczycielem? Zapytaj siebie „Kim jest nauczyciel?” Bo jeśli zostałeś nim dla pieniędzy to już zapewne wiesz że majątku na tym nie zbijeszJ Praca w pracy, praca w domu, wymyślanie, wycinanie i tworzenie. Wykorzystywanie własnych materiałów i pieniędzy, zadajesz sobie pytanie czy ty na tym zarabiasz czy dokładasz do „interesu”J



3 komentarze:

Copyright © 2016 Busy Bee , Blogger