wtorek, 18 lipca 2017

Rozkład materiału




Koniec wypoczynku zbliża się wielkimi krokami, a jest to równoznaczne z rozpoczęciem nowego roku szkolnego. Każdy chce sobie ułatwić pracę na tyle, na ile jest to możliwe. No właśnie…. A jak wy zaplanowaliście swój rok pracy? Rozpoczęliście już poszukiwania ciekawych tematów i materiałów? A może zagubiliście się w gąszczu plików w sieci? Nie martwcie się tym! Ten wpis powstał z myślą o tych, którzy jeszcze niezabrali się do planowania swojej pracy, bądź niewiedzą jak to zrobićJ

Najpierw trzeba określić częstotliwość zajęć w naszej placówce. U mnie jest to pięć razy w tygodniu, a to oznacza, że nie ma kursu który pozwoliłby mi w pełni zagospodarować cały rok. Ale jest i na to rada.


1.       Ustal tematykę zajęć



Zrobiłam sobie tabelkę, która ułatwiła mi pracę. Wypisuję w niej „hasła” które będę realizowała w ciągu roku np. warzywa, owoce, ubrania, pogoda, pory roku, zabawki itd… Tabela posłuży do „odhaczania” tego co już trafiło do rozkładu materiału. Dzięki niej będę szybko widziała czego jeszcze tam nie umieściłam:) Jeśli jakiejś tematyki nie będę wprowadzała w danej grupie - robię krzyżyk.


2.       Kalendarz imprez przedszkolnych, świąt oraz świąt nietypowych




Zrobiłam spis tych dat, które mogą służyć jako dodatkowe tematy w ciągu roku. Wiadomo że Halloween czy Easter będzie miało miejsce w naszym rozkładzie materiału… Ale co powiecie na święta nietypowe?

Np.: 15.10 przypada Światowy dzień mycia rąk – daje to nam dodatkową lekcję (a może i nawet więcej – to zależy od was). Można wprowadzić słownictwo z zakresu Daily Routines, wykorzystajmy do tego toaletę w której będziemy mówić Wash your…. Zróbcie plakat zasad higieny.


3.       Dobry kurs mile widziany


Wiele nauczycieli twierdzi, że książki w przedszkolu są bezużyteczne. Ja się z tym absolutnie niezgodę. Wyobraźcie sobie sytuację w której wymyślimy sobie tuzin tematów bez pokrycia i losowo zaczniemy je wprowadzać.  Jak się bliżej temu przyjrzymy okaże się że brak temu „składu i ładu”. Potraktujmy je jak przewodniki po mapie roku szkolnegoJ  Ja korzystam z kilku kursów dla różnych grup wiekowych. Np. Robby Rabbit – Macmillan oferuje do pobrania rozkład materiału; oczywiście na cały rok jest to stanowczo za mało, ale jeśli pójdziecie wg moich wskazówek zbudujecie całkiem fajny roczny rozkład materiału, który zaoszczędzi wam mnóstwo czasu w trakcie roku szkolnego.


4.       To wszystko za mało, więc co dalej?



Każdy ma swoje ulubione piosenki które kochają również dzieci. U mnie furorę zrobiło np. Do you like broccoli ice carem?  Super Simple Song. Jedna piosenka zaplanuje nam cały tydzień- zwłaszcza ze strona oferuje karty obrazkowe, karty pracy czy nawet pomysły na zabawy czy całe lekcje.


5.       Książki



Wiecie że jedna książka może być tematem tygodnia? Zapewne wszyscy znacie „The very hungry Caterpillar” Eric Carle – ta książeczka jest kopalnią wiedzy dla takiego malca jakim jest przedszkolak. Nazwy pożywienia, kolory, środowisko naturalne oraz cykl życia motyla. Internet jest pełen dodatkowych materiałów do znanych książek które mogą dać całkiem fajny lesson plan:)

Skoro macie już to wszystko spisane należy złożyć to w całość:) Żeby ułatwić wam pracę zachęcam do pobrania gotowych wzorów.

DOWNLOAD



4 komentarze:

  1. Super pomysł z tym wyszukaniem świąt nietypowych. Gdzie je wynajdujesz? Jest szansa na wgląd w Twoją listę ? ��

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Żadna tajemnica:) Wpisujesz w google kalendarz świąt nietypowych i wyszukujesz to co cię interesuje:)W plikach do pobrania jest lista świąt spisanych z takiego kalendarza, z większości skorzystam w różnych grupach wiekowych:) Np. Dzień marchewki który przypada w kwietniu połączyłam z EASTER, zrobiłam dzieciom opaski z marchewkami na głowę, było dużo zabawy:) Polecam

      Usuń
  2. Ja dopiero zaczynam przygodę z nauczaniem angielskiego i przeraża mnie myśl jak się odpowiednio do wszystkiego zabrać :( W jaki sposób dobieracie programy nauczania, czy muszą mieć numery dopuszczenia? I czy konstruując plany pracy w różnych grupach wiekowych właściwe może być ustalenie tych samych zakresów tematycznych z różnicowaniem liczby oraz rodzaju słówek?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spokojnie, bedzie dobrze:) to tylko tak źle wyglada:) napisz priv na FB a chętnie ci pomogę, też kiedyś zaczynałam:)

      Usuń

Copyright © 2016 Busy Bee , Blogger